Tuesday 5 April 2011

- Bercuti ke Sarawak-





31 mac - We all tiba di Kuching pada pukul 5 petang...dan kawan abg aku sampai datang ambik we all dari Kuching airport...
dah sampai di umah kawan abg aku we all tido menumpang di umah kawan abg aku..mak bapak dia tak ader keje so diorang duduk umah buat keje sambilan...
then we all kuar pegi makan malam waktu berfoya2...aku tengok kedai ade tertulis -nasi tsunami- aku gelak jer tengok kedai diorang =)) kat kedai sarawak ni makan murah order nasi goreng pattaya kelebihan berharga rm 4 murah x?memang murah la kalau ramai pelanggan suke makan kat kedai...

 ahhhh..tengok ni spring potato harga rm1...jgn terkejut ini sangat sedap tau..


1 april - Hari jumaat we all pegi semayang jumaat kat masjid besar...selepas abis semayang jumaat we all pegi jalan2 ke pekan ade orang menjual kek lapis sarawak...jenis2 kek lapis campur lain seperti kek lepas coklat,vanilla dan sebagai nyer...apebila aku try rase2 kek ni sangat sedap...sedap sungguh...


yang ni kek lapis sarawak nama nye.....satu paket harga rm10...murah sangat2..abg aku beli 20 paket kek lapis..fuhhh...banyak giler!dan serta membeli barang2 tradisional...
then pukul 8 malam we all pegi ke shopping untuk membeli belah...tapi macam2 ade...leceh betol...


2 april -  2 hari kemudian sarapan pagi minum nescafe panas...wow my faverite hehehe..tapi makcik yg buat air bukan aku...
we all bertolak ke budaya sarawak...tgk2 ade kg budaya sarawak...masyarakat tradisional sarawak paling cantik dan harummm...kwakwakwa..ok then we all tunggu panggung budaya sarawak akan buka pukul 4.30...pintu dah dibuka ramai masuk dlm panggung tu..ade persembahan tarian sarawak bangsa2 antara satu same lain...tapi bangsa iban ingat nak tembak aku dengan batang sumpit tapi bukan ape orang2 iban main2 jer wakakaka...


taraaaa.....ni laksa sarawak...bukan laksa penang dan laksa johor...pakai mee lain...tapi yang tu laksa sarawak pakai bihun...rase kuah ni macam lain jer.....sedap gak.....ini harga rm 3 atau rm 5 punye special..


3 april - 3 hari kemudian we all akan pegi ke pasar indon di Bau....aku ingat berbau busuk..wakakaka...ok then we all dah sampai kat pasar indon...tempat pasar indon ni cuaca panas dan terik..aku tengok ade anggota keselamatan memerintah di pasar indon...
we all dan makcik2 pegi lunch kat kedai...ade nasi ayam,nasi ayam penyet dan mee kolok...aku makan nasi ayam penyet..memang sedap jugak...


pergghh...ni nasi ayam penyet..sedap dan rangup...korang tak penah makan ni kan...ahhh..harga ni rm8..mahal pulak tu tapi takpe la...rezeki niaga diorang tu..


then menjelang waktu malam..we all kuar pegi makan kat satok untuk bersuke ria...


ok..ni mee kolok...aku lihat mee ni macam meggi rupanye...mee campur kicap same sup sekali..ni harga rm4..korang try ar ni...





ni pulak mee bakso...sup campur sos manis ngan cili...terasa pedas gile...ni harga rm4 gak...


4 april - 4 hari kemudian we all dah siap2 mengangkat barang2 masuk dlm keta pakcik then we all akan bertolak ke Kuching airport...mak cik beri kan kuih muih kite...untuk ucap kan selamat tinggal dan kawan2 abg aku...
we all naik airport balik ke kl tempat asal nyer....


Goodbye Sarawak!

No comments:

Post a Comment